REGULAMIN OLIMPIADY WIEDZY EKOLOGICZNEJ
I. Postanowienia ogólne
1. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej jest organizowana na podstawie:
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r., w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad /Dz.U.Nr.13, poz.125/.
2. Powołania akceptowanego pismem Ministra Edukacji Narodowej syg. DKO-53427/93/KW dot. PR-112/93 z dnia 16.04.1993 r.
II. Cele Olimpiady
• kształtowanie świadomości ekologicznej oraz właściwych postaw młodzieży wobec środowiska przyrodniczego,
• budzenie i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
• wyzwalanie aktywności badawczej młodego pokolenia oraz inspiracja do podejmowania inicjatyw i praktycznych działań na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska, krajobrazu oraz warunków życia ludzi,
• popularyzacja problematyki ekologii w aspekcie skutecznego przeciwdziałania zanieczyszczeniu i degradacji środowiska, zapoznanie młodzieży z aktualną literaturą i przepisami obowiązującego prawa w dziedzinie ochrony środowiska.
III. Tematyka Olimpiady
Tematyka Olimpiady obejmuje wiedzę z zakresu treści podstaw programowych biologii oraz wiadomości związane z szeroko pojętą ekologią, a także z ochroną i kształtowaniem środowiska zawartych w podstawach programowych innych przedmiotów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza geografii, chemii, fizyki. Na każdym etapie eliminacji od uczestników wymagana jest znajomość bieżących podstaw prawnych ochrony Środowiska oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych z ekologią i Środowiskiem przyrodniczym w Polsce i na Świecie. Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:
• ekologia klasyczna,
• wody i ich ochrona,
• gleby i ich ochrona,
• gospodarka rolna i leśna,
• żywność i zdrowie,
• ochrona przyrody,
• powietrze i jego ochrona,
• gospodarka odpadami,
• hałas, wibracje, promieniowanie i skuteczna ochrona przed nimi,
• aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze, związane z ochroną i kształtowaniem Środowiska.
IV. Założenia organizacyjne
1. Merytorycznym organizatorem i patronem Olimpiady Wiedzy Ekologicznej jest Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, przy wsparciu Ministra Środowiska oraz jednostek Ligi Ochrony Przyrody.
2. Zarząd Główny Ligi Ochrony Przyrody prowadzi obsługę organizacyjną i finansowo-księgową
Olimpiady Wiedzy Ekologicznej. Siedzibą Głównego Komitetu Olimpiady jest ZG LOP, ul. Tamka 37 m. 2,
00-355 Warszawa.
3. Główny Komitet składa się z przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących, sekretarza naukowego, Prezydium oraz pozostałych członków.
4. Przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza naukowego i członków Prezydium wybiera ze swego grona Główny Komitet w jawnym głosowaniu. Grono tych osób jest upoważnione do podejmowania bieżących decyzji i organizowania prac Głównego Komitetu.
5. Celem działania Głównego Komitetu jest przeprowadzenie krajowych (centralnych) eliminacji Olimpiady Wiedzy Ekologicznej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych wszystkich typów.
6. Do zadań i uprawnień Głównego Komitetu w szczególności należą:
• opracowanie wytycznych w sprawie organizacji poszczególnych etapów eliminacji, ustalenie rocznego terminarza ich przeprowadzenia,
• określenie tematyki i zakresu treści oraz wykazu obowiązującej literatury,
• opracowanie zestawów pytań i zadań na wszystkie etapy eliminacji Olimpiady i dostarczenie ich na etap podstawowy i wojewódzki Wojewódzkim Komitetom,
• określenie zasad i warunków przeprowadzenia eliminacji, jednolitych kryteriów oceniania prac pisemnych, wypowiedzi ustnych i zadań praktycznych,
• udzielanie wyjaśnień i instruktażu w sprawach organizacyjnych, zasad oceny, kryteriów kwalifikacji uczestników do kolejnych etapów Olimpiady,
• ustalenie minimalnej liczby punktów, niezbędnych do zakwalifikowania się uczestnika do II i III etapu eliminacji,
• zatwierdzanie przesłanych przez Wojewódzkie Komitety wyników I, II i III etapu eliminacji i kwalifikacje do kolejnych etapów,
• przeprowadzenie eliminacji szczebla krajowego (centralnego) oraz zorganizowanie uroczystego zakończenia każdej edycji Olimpiady,
• nadawanie uczestnikom uprawnień finalisty i laureata, wydawanie zaświadczeń i dyplomów, wyróżnień oraz nagród,
• przyznawanie nauczycielom – opiekunom merytorycznym finalistów i laureatów szczebla krajowego (centralnego) dyplomów i nagród,
• ustalenie formy dokumentacji z eliminacji poszczególnych etapów oraz metod jej prowadzenia i sposobu przechowywania.
7. Główny Komitet działa kolegialnie na swych posiedzeniach podejmując uchwały większością głosów, w obecności przynajmniej połowy swego składu.
8. W celu prowadzenia określonych zadań Główny Komitet może powoływać komisje:
• Komisję zadań – do opracowania tematyki i zadań eliminacji wszystkich etapów,
• Komisje weryfikacyjną – do weryfikacji wyników zawodów I, II i III etapu.
9. Pracami Głównego Komitetu kieruje przewodniczący, a w jego zastępstwie (z upoważnienia) wiceprzewodniczący. Przewodniczący zwołuje posiedzenia Głównego Komitetu, czuwa nad wykonaniem uchwał Komitetu, oraz całością jego prac, jednocześnie nad prawidłowością wydatków i zgodnością działalności Komitetu z przepisami obowiązującego prawa.
10. Główny Komitet w porozumieniu z Ligą Ochrony Przyrody, Wydziałami Ochrony Środowiska, Urzędami Marszałkowskimi, tworzy Wojewódzkie Komitety. Do zadań tych komitetów należy:
• przeprowadzanie eliminacji I etapu – podstawowego (w szkołach) i II etapu – wojewódzkiego, zgodnie z wytycznymi Głównego Komitetu,
• weryfikacja uczestników eliminacji II etapu i III etapu eliminacji krajowych (centralnych).
• przyznawanie nagród uczestnikom kolejnych etapów eliminacji.
11. Główny Komitet działa przy ZG LOP. W województwach sprawy organizacyjne prowadzone są zgodnie z zakresem czynności, ustalonym przez przewodniczącego Komitetu.
12. Przewodniczący Głównego Komitetu wybierany jest na 5-letni okres kadencji i ma następujące zadania i uprawnienia:
• kieruje całokształtem prac Głównego Komitetu, koordynuje działalność Wojewódzkich Komitetów,
• reprezentuje Główny Komitet na zewnątrz, podejmuje decyzje w sprawach nie zastrzeżonych do rozstrzygnięcia w drodze uchwał,
• czuwa nad prawidłowością wydatków Głównego Komitetu i podległych mu jednostek,
• ponosi odpowiedzialność za legalność, gospodarność i rzetelność działań Głównego Komitetu i jednostek podległych w realizacji jego uchwał.
V. Organizacja eliminacji
1. Eliminacje Olimpiady Ekologicznej są trzyetapowe.
2. Jury eliminacji II etapu jest powoływane przez Wojewódzkie Komitety i przedstawiane do akceptacji Głównemu Komitetowi. Natomiast III etapu krajowego (centralnego) przez Główny Komitet. W skład jury wchodzą: przewodniczący i sekretarz oraz członkowie w liczbie zapewniającej prawidłową ocenę uczestników. Tworzyć je mogą nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych (z wyjątkiem tych, którzy są opiekunami merytorycznymi startujących uczniów!), jak i akademiccy, doradcy, metodycy, przedstawiciele kuratoriów oraz jednostek resortu ochrony Środowiska, a także członkowie Wojewódzkich Komitetów.
3. Jury kolejnych etapów eliminacji odpowiada za zachowanie pełnej tajności zadań (testów) eliminacyjnych do czasu ich oficjalnego ujawnienia.
4. Organizacja eliminacji podstawowych I etapu polega na:
• zorganizowaniu etapu szkolnego, podczas którego następuje wyłonienie uczniów chętnych do startu w danej edycji Olimpiady Wiedzy Ekologicznej,
• zapoznaniu tych uczniów ze spisem obowiązującej literatury oraz zakresem problematyki,
• etap podstawowy odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych w pierwszej dekadzie stycznia, w jednym terminie, dacie ustalonej w danym roku w całym kraju! Każdy uczestnik rozwiązuje test złożony z 50 zadań, opracowanych przez Główny Komitet Olimpiady.
W drodze eliminacji, z każdej szkoły 3 najlepszych uczniów stanowi jej reprezentację na II etap eliminacji.
Niezbędnym warunkiem jest uzyskanie minimum 80% poprawnych odpowiedzi w teście pisemnym (40 pkt), każda prawidłowa odpowiedź to 1 pkt, a nieprawidłowa 0 pkt.
Każda szkoła, której uczniowie startują w etapie podstawowym eliminacji, zobowiązana jest przesłać do Wojewódzkiego Komitetu, w nieprzekraczalnym terminie do 25 stycznia danego roku (decyduje data stempla pocztowego), sprawozdanie uwzględniające:
– nazwę i adres szkoły,
– ogólną liczbę uczestników z podziałem na klasy,
– uzyskane wyniki,
– nazwiska opiekunów merytorycznych, uczniów zakwalifikowanych do etapu wojewódzkiego.
Zbiorcze sprawozdania Wojewódzkie Komitety przesyłają do Głównego Komitetu.
Termin eliminacji II etapu jest regulowany odrębnym pismem, aby w całej Polsce były przeprowadzone eliminacje w jednym dniu – sobota najbliższa Dnia Ziemi, w trzeciej dekadzie kwietnia danego roku.
5. Organizacja eliminacji wojewódzkich II etapu polega na:
• części pisemnej, w której każdy uczestnik rozwiązuje test pisemny składający się z 50 zadań opracowanych przez Główny Komitet. Po sprawdzeniu testów przez jury, 12-stu najlepszych uczestników (którzy uzyskali największą liczbę punktów – niezbędne jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi) zostaje zakwalifikowana do części ustnej,
• zadania testowe oceniane są według zasady 0/1: błędna odpowiedź lub jej brak – 0 pkt, prawidłowa odpowiedź – 1 pkt,
• części ustnej składającej się z losowanych zestawów pytań problemowych (3 pytań trudniejszych po 5 pkt oraz 3 łatwiejszych po 3 pkt), na które uczestnicy odpowiadają publicznie na sali przed jury i pozostałymi uczniami, którzy nie zakwalifikowali się do części ustnej, nauczycielami i innymi gośćmi eliminacji.
• wyniki części ustnej każdego finalisty są sumowane z jego rezultatem z części pisemnej i decydują o kolejności miejsc,
• wyniki eliminacji etapu wojewódzkiego są przekazywane w formie protokółu do Głównego Komitetu i podlegają weryfikacji oraz zatwierdzeniu w terminie do 10 maja danego roku.
Szczegółowe wskazówki dotyczące przeprowadzenia I i II etapu eliminacji, protokółów zbiorczych, Wojewódzkie Komitety otrzymują od Głównego Komitetu wraz z zestawami pytań na dany rok.
6. Kryteria kwalifikacji uczestników do III etapu eliminacji krajowych (centralnych):
• do etapu krajowego (centralnego) przechodzi wyłącznie 7 uczestników ustnych eliminacji etapu wojewódzkiego, którzy uzyskali najwyższą łączna punktację z części pisemnej i ustnej,
• Główny Komitet po ustaleniu listy uczestników etapu krajowego (centralnego), wysyła imienne zaproszenia i szczegółowe informacje dotyczące tego etapu.
Data przeprowadzenia tego etapu jest tradycyjnym już akcentem obchodów Światowego Dnia Ochrony Środowiska w Polsce (5 czerwca) i jest najbliższym jego terminem piątkowo-niedzielnym.
7. Organizacja eliminacji krajowych (centralnych) III etapu polega na:
• części pisemnej, w której każdy uczestnik rozwiązuje test pisemny składający się z 50 pytań opracowanych przez Główny Komitet.
• wyłonieniu 10 najlepszych uczestników (którzy uzyskali największa liczbę punktów – nadal niezbędne jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi) po sprawdzeniu testów przez jury,
• zakwalifikowaniu tych osób do części ustnej, co jest równoznaczne z nadaniem im tytułu laureata Olimpiady Wiedzy Ekologicznej,
• części ustnej składającej się z losowanych zestawów pytań problemowych (składającego się z 3 pytań trudniejszych po 5 pkt oraz 3 łatwiejszych po 3 pkt), na które uczestnicy odpowiadają na sali przed jury i pozostałymi uczniami, którzy nie zakwalifikowali się do części ustnej, nauczycielami i innymi gośćmi eliminacji,
• wyniki części ustnej każdego finalisty decydują o jego miejscu wśród laureatów finału krajowego (centralnego).
W przypadku równej liczby punktów, o miejscu rozstrzyga wynik testu pisemnego.
VI. Uczestnicy Olimpiady, uprawnienia finalistów i laureatów
1. Uczestnikami tej interdyscyplinarnej Olimpiady mogą być uczniowie szkół ponadgimnazjalnych wszystkich typów. Laureaci eliminacji centralnych nie mają prawa startu w kolejnych edycjach Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.
2. Udział w Olimpiadzie jest dobrowolny.
3. Startujący w olimpiadzie uzyskują następujące uprawnienia:
• uczestnik, który zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego i krajowego (centralnego), ma prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych na czas trwania eliminacji,
• uczestnik, który zakwalifikował się do eliminacji krajowych (centralnych), na podstawie otrzymanego zaświadczenia wydanego przez Główny Komitet, zyskuje prawo do zapisu na Świadectwie swych szczególnych osiągnięć,
• uczestnik, który napisał test eliminacji krajowych (finalista) lub zakwalifikował się do części ustnej
tych eliminacji i w nich uczestniczył tym samym zyskuje prawo wstępu na uczelnie wyższe w kraju (zgodnie z obowiązującym wykazem w 2010 r. było to 61 uczelni wyższych), bez postępowania kwalifikacyjnego,
• na każdym etapie eliminacji zdobywcy czołowych miejsc mogą otrzymać indywidualne nagrody, fundowane przez organizatorów i współorganizatorów oraz innych sponsorów olimpiady.
VII. Zasady finansowania olimpiady
1. Główny Komitet może otrzymywać dotacje na organizację kolejnych edycji Olimpiady Wiedzy Ekologicznej z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Środowiska.
2. Główny Komitet może otrzymywać środki z subwencji instytucji będących współorganizatorami oraz innych instytucji, sponsorów i osób prywatnych.
3. Wojewódzkie Komitety mogą otrzymywać środki z subwencji instytucji będących współorganizatorami oraz innych instytucji np. Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, fundacji oraz sponsorów i osób prywatnych.
4. Środki finansowe uzyskane przez Główny Komitet przeznacza się na organizację i przeprowadzenie eliminacji wojewódzkich i krajowych (centralnych), pokrycie kosztów pobytu uczestników, zwrot kosztów podróży uczestników i w miarę możliwości ich opiekunów, a także na nagrody rzeczowe dla najlepszych 3 szkół w Polsce, finalistów i laureatów oraz ich opiekunów merytorycznych.
5. Środki finansowe Główny Komitet wydatkuje w porozumieniu z głównym księgowym, z upoważnienia przewodniczącego Głównego Komitetu.
6. Zasady rozliczania wydatków oraz sporządzanie sprawozdań finansowych regulują przepisy o rachunkowości budżetowej.
VIII. Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji
1. Główny Komitet prowadzi archiwum, w którym przechowywane są:
• dokumentacja dotycząca powołania olimpiady (kat. A),
• dokumentacja dotycząca zasad powoływania wojewódzkich komitetów i jury (kat. B),
• protokóły ze wszystkich etapów eliminacji kolejnych edycji olimpiady (kat. A),
• prace pisemne uczestników eliminacji krajowych (centralnych) – 5 lat,
• rejestr wydanych zaświadczeń i dyplomów laureatów (kat. A),
• rejestr nagród, dyplomów dla szkół (kat. B),
• listy finalistów i laureatów wraz z danymi osobowymi ich nauczycieli (kat. A),
• dokumentacja statystyczna i finansowa,
• dane personalne członków Głównego Komitetu i Wojewódzkich Komitetów (kat. A).
2. Wojewódzkie Komitety w swych archiwach przechowują:
• dokumentację dotyczącą powołania Wojewódzkiego Komitetu,
• protokóły z I i II etapu eliminacji kolejnych edycji olimpiady,
• prace pisemne uczestników I i II etapu eliminacji (1 rok),
• dokumentację statystyczną i finansową.
IX. Przepisy końcowe
Główny Komitet posiada pieczęć Olimpiady następującej treści: